Hepimiz başarılı olmak isteriz ve olmayı severiz. İşyerinde kariyerinize devam ettikçe, kendinizi geliştirmek için atabileceğiniz adımları öğrenin. İşe gitmek, belirli bir seviyeye ulaştıktan, saygı duyulduktan ve yaptığınız iş için övüldükten sonra iş gibi gözükmeyecektir...
En iyi performans gösterenlerin ortak nitelikleri vardır. Aşağıdaki liste, işyerinde yıldız statüsüne ulaşmanız için size yardımcı olacak kilit beceri ve taktikleri içermektedir. Bu listedeki her öğenin en iyi yanı, devredilebilir olmasıdır. Bu becerileri şimdiki görevinizde öğrenirseniz, ileriki pozisyonlar için de uygulayabilirsiniz.
Bu beceriler başarılı bir kariyerin iskeletini oluşturur: • Zaman yönetimine hakim olun. Etkili zaman yönetimi daha fazla üretkenlik ve verimliliği getirir. Temelde, daha çok işi bitirebilirsiniz. Listeler yaparak ve programlarınızı güncelleyerek zamanınızı daha iyi yönetin. Öncelikler belirleyebilmek ve son tarihleri kaçırmamak her kariyerde kritik önem taşır. • Güvenilir olun. Terfi edilebilir gözükün ve hareken edin. Projeyle başa çıkabilecek, son tarihlere uyabilecek, ekibi yönetebilecek biri olarak bilinmek isteyin. Sürekli göreve ve sorumluluklarınıza olan bağlılığı göstermek için çalışın. Bu, zorlayıcı olmanız anlamına gelmez. Uygun projeleri üstlenmek, zamanında ve bütçe içinde başarıyla tamamlanması için ilk gidilecek kişi olmanız anlamına gelir. • Kariyerinizi bir sonraki adıma taşımak istiyorsanız, buna göre davranın. Ne giydiğinize dikkat edin. Her zaman profesyonel ve düzenli görünün. İstediğiniz pozisyona göre giyinin. Kapasitenizi sergileyin ve aldığınız görevleri, nasıl bir sorumluluk duygusuyla yaptığınızı ve ne kadar verimli olduğunuzu gösterin. Daha fazlasını üstlenebileceğinizi kanıtlamak için gerektiğinden fazlasını yapın. • Her yaptığınız iş değer yaratın. İşleri yalnızca listeden çıkmaları için tamamlamayın. Bir şeye kendinizi adadığınızda, yapabileceğinizin en iyisini yapın. Her yaptığınız önemli de olsa, kilit nokta değer bulmak –ve bazen yaratmaktır. Bu değerin sonuç çizgisini nasıl iyileştirdiğini gösterin. Üstlendiğiniz her görevde bir farklılık ortaya koymak için çabalayın. • Becerikli olun. Göreviniz yüzeysel olabilir. Yanıtlara ihtiyacınız varsa ve işlerin yapılmasını istiyorsanız, hem dedektif hem araştırmacı hem de müzakereci olmalısınız. Görevleri tamamlamak için ne yapmaları, nerede olmaları, kimle konuşmaları gerektiğini anlayabilen çalışanlar ofisin yıldızları olur. İşin bitmesi için biraz koşturmaktan korkmayın. • Dikkat çekin. Yıldız olmak için, öne çıkmanız ve dikkat çekmeniz gerekir. Sıkı çalışmalarınızın dikkate alındığından emin olun. Son derece görünür bir görevde olmasanız bile, isim yapmanıza yardımcı olacak kilit projelere katılabilirsiniz. Ekibin bir parçası olmak için fırsat kollayın, zorlayıcı görevler üstlenin, diğer bölüm ve yöneticilerin içinde bulunduğu projelere bakın ve “gözde” projeler için gönüllü olun. Görünürlüğünüz ve başarınız, bir sonraki büyük, heyecanlı proje geldiğinde diğerlerinin aklına sizi getirecektir. • Güncel bilgiler edinin. Uzmanlaşın ve dünyanızda neler olup bittiğini bilin. Buna, ofis politikalarını, bölüm notlarını, şirket haberlerini ve sanayi eğilimlerini bilmek de dahildir. Şirket bültenlerini okuyun ve son gelişmeleri öğrenmek için organizasyondaki diğer kişilerle konuşun. Ne kadar çok bilirseniz, masaya o denli ilgili bilgiler koyabilirsiniz. • Olumlu tavır takının. İşyerinde ne olup bittiğine bakmaksızın, sağduyulu ve olumlu kalmalısınız. İnsanlar, olumlu kişilerle çalışmayı sever. İyi bir tavırla ve bardağın dolu tarafını görmenizle daha çok müttefik kazanırsınız. • Takım oyuncusu olun. Takım oyuncusu olmak gruptaki diğer kişilerle anlaşmaktan daha fazlasını gerektirir. Son tarihleri kaçırmayan, geri bildirimde bulunan ve işleri bitiren, değerli katkı sağlayan biri olarak görülmek istiyorsanız, takım üyelerinizi tanımak için çabalayın. Güçlerini keşfedin ve proje planınızı buna göre oluşturun. Takımın başarısı sizin de başarınız olacaktır. • Etkili toplantılar yapın. İşyerinde yapılan toplantıların sayısı, işlerin yürümesini zorlaştıracak denli çok olabilir. Toplantı yapmanız gerekiyorsa, üretken olmasını sağlamak için elinizden geleni yapın. İlgili kişileri davet ederek başlayın ve toplantı öncesi gündemi gönderin. Görüşülecek konuları, kişilerin getirmeleri gerekenleri veya toplantı öncesi tamamlanması gereken görevleri ekleyin. Kişiler neyle karşılaşacaklarını bildiklerinde, değerli hazırlık zamanından kazanırlar. Toplantıdayken, önünüzdeki konudan şaşmamaya ve zamanında başlamaya özen gösterin. Herkesin görüşünü aldığınızdan emin olun. Konudan şaşarsanız, bu konuyu görüşmek için başka bir zaman ve yer tespit edin. Toplantıdaki her bireyin katılımda bulunmasını ve görüşlerini bildirmesini sağlayın. Toplantı bitmeden tüm konuları tamamlamaya çalışın. Mümkün değilse, son teslim tarihlerini belirleyerek eylem adımlarını tespit edin. Son söz: Kişiler, zaman kaybı olmayan, iyi yönetilmiş toplantıları takdir eder. • Lider olun. Liderler güçlü bir pozisyon veya ünvana sahip olmayabilirler. Liderlik becerileri yine de önemlidir. İnisiyatif kullanın. İkna edici olun. Sorumlu olun. Sahiplenici olun. Kişileri görevin başına çekin. Kişilerin güçlü ve zayıf noktalarını bilin. En iyi ekibi oluşturun.
İletişim, yıldız nitelikleri listesinin en üst sırasında duran bir niteliktir. Harika iletişim becerileri artık “artı” değildir (bazı iş tanımlarında belirtildiği gibi). Başarılı bir kariyer için olmazsa olmazdır. İşletmenizin boyutuna bakılmaksızın –büyük bir kurum, küçük bir şirket, hatta evden çalışılan işyeri- en çok ödüllendirilen ve aranan beceriler iletişim becerileridir.
Güçlü iletişim becerileri olmadan, diğerlerinin ne hissettiğinizi veya başarılmasını istediğinizi bilmesini sağlayamazsınız. Ortaklık kuramaz, diğerlerini motive edemez, sorunları çözemezsiniz. Müşterilerle, altınızda, üstünüzde ve aynı kademede çalışanlarla iletişim kurabilmeniz, etkinliğinizi arttırabilir veya sizi sabote edebilir.
Başarılı iletişim iki yönlüdür; ne söylediğiniz ve nasıl söylediğiniz değil, iletişimdeki tarafların mesajı alıp almadığıyla ilgilidir. Etkili iletişimci konuyu anlar ve dinleme sanatında uzmandır.
Kişiler arası iletişimin temelleri: • Açık ifade edebilmek • Yavaş konuşmak • Sesinizi kontrol altında tutmak • Konuştuğunuz zaman gülümsemek • İçten heves göstermek • Uygun tepkiler vermek • Beden diline dikkat etmek • Dikkatle dinlemek
Telefon iletişiminin temelleri: • Aramak için her zaman bir nedeniniz olsun • İsminizi ve arama nedeninizi belirtin • Görüşmek için uygun olup olmadığını sorun • Görüşmeleri kısa tutun • Açık irtibat bilgisine sahip kısa mesaj bırakın
E-posta iletişiminin temelleri: • Telefon görüşmesi veya kişisel toplantı yerine e-posta kullanmayın • E-postalarınızı kaydedin • “Gönder” tuşuna basmadan kontrol edin • Selamlamayla başlayın, kapanışla bitirin • Tonunuza dikkat edin • Tüm metni BÜYÜK HARFLE yazmayın veya aşırı noktalama kullanmayın • Net olun • Açıklayıcı bir konu satırı yazın • Eklentilerden söz edin • İletişim bilgilerini ekleyin • Okuyuculara ne yapmalarını istediğinizi söyleyin • Doğru dilbilgisi ve imla kullanın
Genel olarak daha iyi bir çalışan olmak ve başarı şansınızı artırmak için tek bir alan seçmeniz gerekirse, iletişimi seçin. Sizi istediğiniz veya gereken yere götürecektir.
Kimse zam istemeyi sevmez. Ancak, patronunuza bunu söylemenin mantıklı olduğu bazı durumlar vardır. “Bu şirket için, bana ödenenden daha değerli olduğuma inanıyorum. Zam olasılığını görüşmek istiyorum.
Patronunuzu harekete geçirmek için ihtiyaç duyduğunuz sözcükler bunlardır, ancak bu beyanda bulunmadan düzene sokmanız gereken bazı işler vardır. Zam isterken yapmanız ve yapmamanız gerekenleri gözden geçirin.
Yapmanız gerekenler… • Plan yapın. Patronunuzla buluşmadan önce bilgileri toplamanız için bir zaman belirleyin. • Argümanınızı oluşturun. Becerilerinizi, sorumluluk ve başarılarınızı ciddi olarak gözden geçirin. Başarılarınızı içeren bir yazılı belge oluşturun; maliyet tasarufu, artan üretkenlik vb. konularda mümkün olduğunca ayrıntılı olun. Argümanınızı desteklemesi için arkadaşlarınızdan, müşterilerden ve diğerlerinden aldığınız e-posta, mektup ve diğer belgeleri toplayın. Buradaki amaç, değerinizi gösterebilmektedir. • Piyasa değerinizi bilin. Pozisyonunuzdaki birinin genel olarak ne maaş aldığını bilin. Maaş anketleri ve sektör araştırmalarına (internette bulunabilir) bakarak bu bilgileri tespit edin.. • Pazarlık etmeye istekli olun. Zam istiyorsanız, amacınızın bir kısmı yüksek performansınızın takdir edilmesidir. Şirketiniz zam veremeyecek mali durumdaysa, onun yerine tatil günleri gibi avantajlar istemeyi düşünün. • Profesyonel olun. Patronunuza resmi bir sunum yapın. Düşüncelerinizi, düzenli ve iyi hazırlanılmış bir toplantıyla açıklayın. • Randevu alın. Patronunuzu asansörde yakalamaya çalışmayın. Patronunuzla buluşmak ve argümanınızı sunmak için yeterli zaman ayırın.
Yapmamanız gerekenler... • Zama ihtiyacınız olduğunu söylemeyin. Neden hak ettiğinizi gösterin. • Korkmayın. Hak ediyorsanız ve kendinizi kanıtladıysanız, başarıya ulaşma şansınız yüksek. • Tehdit etmeyin. Korkutma taktikleri işe yaramaz. İşe yarayacak şey toplantınız için hazırladığınız bilgilerdir. • Yalvarmayın. Umutsuz görünmek istemezsiniz. Zammı hakettiğiniz konusunda kendinize güvenli görünmelisiniz.
Umarız, ödevinizi yapmışsanız ve zamanlama doğruysa, sıkı çalışmanız karşılığında zamla ödüllendirilirsiniz. Ancak, bu gerçekleşmezse, dünyanın sonu değil. Patronunuzdan, zammın neden mümkün olmadığına dair açık nedenler göstermesini isteyin. Ayrıca, daha fazla kazanma şansınızı artırmak veya iyileştirmek için yapabileceğiniz bir şey olup olmadığını sorun. Alacağınız geri bildirimleri kendinizi geliştirme fırsatı saymalısınız.
Kurumsal merdiveni tırmanmak İşyerinin yıldızları, kendilerini ve patronlarını iyi gösteren, yüksek performans sahipleridir. Elinizden gelen en iyi performansı gösterir, her gün %100 çaba sağlarsanız, başarıya hazırsınızdır. Unutmayın, kurumsal merdiveni tırmanmak, bir gecede gerçekleşmez.