Kariyer yönetimi sizin sorumluluğunuzdur. Bir şeyleri gerçekleştirme gücüne sahipsiniz. Terfi veya fırsatın ayağınıza gelmesini beklemek işe yaramaz. Bir şey istiyorsanız, onu almak için zaman ve çaba harcamalısınız. İyi şeyler, harekete geçenlerin başına gelir.
Düzenli olarak nerede olduğunuz, neler öğrendiğiniz ve neler başardığınızı değerlendirmeye zaman ayırmanız iyi fikirdir. Ne kadar pazarlanabilir olduğunuzu kontrol etmelisiniz. Çalıştığınız yerlerin ve görevlerin bir listesini yaparak işe başlayın. Her görev için öğrendiğiniz ve kullandığınız becerileri, yönettiğiniz projeleri ve önemli başarıları not edin. (Bu türden bir uygulama, özgeçmişinizi güncellemeniz için de iyidir) Kişisel kariyer envanterinizi tamamladığınızda, bu bilgileri nasıl kullanacağınıza karar verin. Öğrenmek istediğiniz beceriler var mı? Başarılar listenizi geliştirmek istiyor musunuz? Şimdi, boşlukları doldurmak için yapabileceklerinizi ve ne yapmak istediğinizi belirlemenin zamanı.
Nerede olmak istiyorsunuz? Nerede olduğunuzu bilmenin yanı sıra, her zaman geleceği de düşünmelisiniz. Kariyer hedeflerinizi gözden geçirin. Hedef belirlemediyseniz, sizin tanımınızla kariyer başarısına ulaşmak için hedefler düşünün. Kendi kariyerinizin yöneticisi olmanızın bir parçası da hedef belirlemektir.
Hedefler kısa veya uzun vadeli olabilir. Uzun vadeli hedeflere ulaşılması genellikle üç ila beş yıl sürerken, kısa vadeli hedeflere bir ila üç yıl arasında ulaşılabilir. Kısa vadeli hedefler genellikle uzun vadeli hedeflere ulaşılması yolunda birer adımdır.
Gerek uzun gerekse kısa vadeli bu hedefler, kariyer planınızın geliştirilmesinde kullanılacaktır. Bu plan, hedeflerinize ulaşmak için atacağınız adımları anlatır. Bu durumda hedef, genellikle belirli bir kariyer amacıdır. Belirgin bir meslek, kariyer merdiveninizde bir basamak veya kazanmak istediğiniz para miktarı olabilir.
Kariyer planınızı şekillendirmek için sorular: • Neyi yapmayı seviyorum? • Ne yapmak istiyorum? • Beni ne motive eder? • Ne kadar ileriye gitmek istiyorum? • Oraya nasıl varacağım? • Bana kim yardım edecek? • Fedakarlık yapmak istiyor muyum? • Bir sonraki adımım ne olacak?
Hedeflerinizi bulduktan sonra, sıra başarıya ulaşmak için atmanız gereken adımlara gelir. Kariyer planınız, kariyer hedeflerinize nasıl ulaşmanız gerektiğini gösteren bir yol haritası olur. Kariyer planı yaratmanın sihirli bir formülü yoktur. Basit bir yapılacaklar listesi yapabilir, çizelge oluşturabilir veya 20 sayfalık ayrıntılı bir belge yazabilirsiniz. Nasıl başlayacağınız ve neleri ekleyeceğiniz konusunda takılırsanız, bu basit formülü kullanın ve oradan devam edin. Zaman ilerledikçe planınızı güncelleyebilirsiniz.
Planınızı yazdıktan sonra, ona yaşayan bir belge olarak bakın. Nerede olduğunuzu görmek için en az yılda iki defa gözden geçirin ve gerekli gözden geçirmeleri yapın.
Planı gerçekleştirmek Bugünün dünyasında ileriye geçmek sıkı çalışmayı ve kendini adamayı gerektirir. İşi kimse sizin için yapmaz. Kariyerinizi doğru yönde götürmek için aşağıdaki taktiklerden bazılarını deneyin.
Kariyer yolculuğunuzda sizi yönlendirecek bir akıl hocasına sahip olmak çok yararlı olabilir. Akıl hocasına sahip olmak kolay gözükebilir, ama akıllıca seçim yapmalısınız. Öncelikle, saygı duyduğunuz ve güvendiğiniz bir akıl hocasına ihtiyacınız var. Ayrıca bir akıl hocası sektörünüzde iyi itibara ve sektör ile topluluğunuzda irtibatlara sahip biri olmalıdır.
Kimler olabilir? • Şimdiki şirketinizdeki müdürler • Eski iş arkadaşları veya patronlarınız • Yakınlarınızdaki kurum liderleri • Arkadaşlar • Akrabalar • Üniversite öğretmenleri • Sektör uzmanları • Ticaret Odası üyeleri
Akıl hocanızla düzenli olarak buluşun. Akıl hocanıza karşılaştığınız karar ve zorlu engeller ile kariyeriniz konusunda güncel bilgiler verin. . Akıl hocanız size yardımcı olabilecek yönlendirme ve dürüst geri bildirimler verebilmelidir. Akıl hocanızın önerisini dinlemek size kalmıştır.
Kendinizi konumlandırmak Bir marka olsaydınız, misyon açıklamanız ne olurdu? Kim olduğunuzu ve neden ibaret olduğunuzu özetleyen tek bir cümle nedir? Kendi yaklaşımınızı oluşturmak için bunları düşünün: • Kalabalıktan sizi ayıran nedir? • Sizin için uygun olan konum nedir? • İdeal işiniz nedir? • Tutkunuz nedir? • En iyi beceri ve nitelikleriniz neler? • 5-10 yıl içinde nerede olmak istiyorsunuz? • Neden benzersizsiniz?
Kendinizi konumlandırdıktan sonra, pazarlama stratejinizi planlayın. İsminizi nasıl duyuracaksınız? Telefonla, e-postayla, toplantıyla mı olacak? İsminizi insanlara duyurmanın yollarını bulun.
Bağlantılar, bağlantılar, bağlantılar Basit tanımıyla, ağ kurma, kariyerinize yardımcı olabilecek kişilerle bağlantı kurmak, toplanmak ve ilişki geliştirmektir. Kimi tanıdığınız ve tanımanızın size getireceği faydalarla ilgilidir. Başarılı olmak istiyorsanız, ağ kurmak kariyer planınızın bir parçası olmalıdır.
Başarı için ipucu Ağ kurmak, yalnızca iş arayanlar için değildir. Yeni bir iş bulmanın en iyi yolu olsa da, ağ kurmak kariyer hareketi ve ilerlemek için elzemdir.
Sessiz veya dışa dönük olmanız fark etmez. İdari asistan veya başkan yardımcısı olmanız da. Herkes ağ kurabilir. Bahane yoktur. İnsanlarla konuşuyor musunuz? Daha stratejik konuşmalar yaparsanız, ağ kurmaya başlamışsınız demektir!
Hoşbeş etmek İyi ağ kurmak genellikle hoşbeşle başlar. Muhabbeti başlatmak için: • Kendinizi tanıtın • İnsanları rahat ettirin • Sorular sorun • Ortak ilgiler belirleyin • İnsanları konuşturun • İlgilenmiş görünün • Konuşmayı sürdürün • Tartışmalı konulardan kaçının • Olumlu olun
Çekingen bile olsanız, ağ kurmayı başarıyla götürebilirsiniz. Kişilerle rahat durum ve ortamlarda bire bir konuşmalar yapmanız yeterlidir. Hoşbeş etmek üzerine çalışın. Bazen, başlangıç en zor kısmıdır. Konuşmaya, en rahat olduğunuz yerde başlayın, sadede gelin ve samimi olun. Çoğu insan yardım etmek ister. Nazik ve profesyonel bir biçimde sorarsanız, yardım teklif etmeye yatkın olacaklardır.
Ağ kurma sırasında yardım isteme ipuçları: • İyi bir girişle başlayın (tek cümlelik marka özetinizi içersin) • Başarmaya çalıştığınız şey konusunda dürüst olun • Kibarca sorun • Fazla zaman veya çaba almayacak, makul bir şey isteyin • Profesyonel olun • Kartvizitinizi verin ve kartvizit isteyin
Unutmayın, sormak ayıp değildir. Bağlantı kurmak istediğiniz kişinin söyleyebileceği en kötü şey “hayır”dır.
Başarı ipuçları Bağlantı kurabileceğiniz kişiler hemen önünüzde duruyor. Geçen yılki gelen ve gönderilen e-posta kutunuza bakın. Bağlantı kurabileceğiniz kişileri, müşterileri, satıcıları, insan kaynaklarını, iş arkadaşlarını ve irtibatta kalmak istediğiniz diğer kişileri belirleyin. Uygun olduğunuzda, güncelleme için mesaj gönderin, soru sorun veya ilgili bilgiler paylaşın.
İş ağı kurma amacıyla düşünebileceğiniz 50+ kişiden oluşan bir liste yazın. Listenize eklenebilecekler: • Arkadaşlar • Akrabalar • Komşular – yeni ve eski • İşverenler– yeni ve eski • İş arkadaşları – yeni ve eski • Öğretmenler – ayrıca üniversite profesörleri ve danışmanları • Okul Aile Birliği üyeleri • Üniversite mezunları • Aile tanıdıkları • Sosyal tanıdıklar • Satışçılar • Sektör çalışanları • Sınıf arkadaşları • Doktor, eczacı, avukat • İş kulübü üyeleri ve yöneticiler
Başarı için ipuçları İş ağınızı büyütmek için: • Yerel mesleki örgütlere katılın – üye olun • Gönüllü olun • Mezunlar programlarına katılın • Mesleki etkinliklere katılın • Kulüplere katılın • Hayır işi etkinliklerine katılın veya gönüllü olun • Şirket etkinliklerinde yer alın (diğer bölümlerle etkileşime girin)
İş ağı kurma, gerçek dünyadan sanal dünyaya taştı. İş ağınız pek çok çevrimiçi bağlantı –muhtemelen hiç tanışmadığınız insanlar- içerebilir ve içermelidir de. LinkedIn, MySpace ve Facebook gibi siteler iş aramak, iş arkadaşları ve meslektaşlarla iletişime geçmek ve iş ağları kurmak için kullanılıyor. Daha popüler, ana akım sitelere ek olarak, niş ağ kurma siteleri ve bloglar da ortaya çıkıyor. Popüler ağ kurma sitelerinden bazıları bunlar: • MySpace. Seçtiğiniz bilgi, haber, medya, fotoğraf vb. ortamlarla kendi sayfanızı yaratın. Sayfanızı ziyaret eden potansel işverenlerin ne görmesini, okumasını, deneyimlemesini istersiniz? • LinkedIn. Diğer bağlantılar aracılığıyla profesyonel irtibat kurmanıza yardımcı olur. Yönlendirmeler, şirketlerle ilgili bilgiler, belirli bir sektörde uzman bulma, yerel bölgede meslektaş bulma ve daha fazlası için yararlı. • Facebook. Kullanıcı gruplarına katılmanıza, diğer kişilerin sayfasına mesaj bırakmanıza, “yüzünüzün” gözükmesine izin verir. Yine de, kariyerinizde ilerlemek için bunun gibi bir kaynak istiyorsanız, profesyonel olmasına özen gösterin.
Yeni terminolojiye uyum sağlamadıysanız, bazı harika kariyer araçları ve ağ kurma yollarını kaçırıyor olabilirsiniz. • Bloglar. Web tabanlı bloglar, kişilerin (bazen uzmanların) belirli bir konuda görüşlerini paylaştıkları yerlerdir. Akla gelebilecek hemen her konuda blog vardır. Blog okuyucuları mesajlara yorum yapma, ilgili bilgiler ekleme vb. fırsatlara sahiptir. • Anında Mesajlaşma (IM veya IMing). Başka bir kullanıcıyla anında sohbet etme imkanı tanıyan IM yazılımını bilgisayarınızda kullanırsınız. Bu, e-postadan daha hızlı ve daha az resmidir. • Mesajlaşma veya metin mesajlaşması. Kısaca cep telefonları için IMing. • Podcast’ler. iPod’a yüklenebilecek ortamlar. Örneğin konuşmalar, işle ilgili güncelleme veya yabancı dil sınıfı. • Sosyal ağ kurma. Meslektaşlar, iş arkadaşları veya diğer kişilerle bağlantı kurmak için web siteleri kullanma (örneğin MySpace) • Google Arama. Google’ı belirli bir konu, isim, yer araması yapmak için kullanmak.
Başarı için ipuçları Kendinizi Google’da arayın. Google’da arama hanesine isminizi hiç girmediyseniz, şimdi yapın. Web’de nasıl gösterildiğinize bakın. Gördüklerinizden memnun değilseniz, aramanın başına olumlu, profesyonel bağlantılar koymanın yolları vardır.
Bağlantılarınızı düzenleyin İş ağı listesinizi kurduktan sonra, onları düzenli tutun. Ağınızı izlemek için kendi sisteminizi geliştirin. İsim, unvan, görev, işveren, hobiler, sektör, mesleki grup, nereden tanıştığınız, nerede tanıştığınıza göre düzenleyebilirsiniz. Sisteminize, bu kişilerle olan etkileşiminizi de ekleyin –en son ne zaman görüştünüz veya konuştunuz, ne hakkında konuştunuz, bir şey istediniz mi– ve diğer ilgili detaylar.
İrtibatları kurdunuz ve yardım etmeye hazır olduklarını biliyorsunuz. Onları ne zaman harekete geçirmelisiniz? Ağınızı kullanmak isteyeceğiniz durumlar: • Yeni bir iş ararken • Yeni bir kariyer planlarken • Belirli bir kariyer alanını araştırırken • Mesleki zorlukların üstesinden gelmeye çalışırken • Referans veya yönlendirme isterken • Yeni kariyer fırsatları aradığınıza dair haber verirken
İş ağınızı harekete geçireceğiniz malum zamanlar dışında, özel olarak bir şeye ihtiyacınız olmadığında dahi iletişimi koparmamak için bir plana sahip olmalısınız. Parazit olmak istemeseniz de, iş ağınızdaki kişilere birkaç ayda bir merhaba demek, adres güncellemesi yapmak veya ilgilerini çekebilecek bir konuyu göndermek için iletişim kurmak iyi fikirdir. Bu eylemler yalnızca sunacakları ile değil, ilişkiyle ilgilendiğinizi gösterir.
İleriye geçmek için, bilgili olmalısınız. Mesleğiniz, sektörünüz ve iş dünyasındaki en son ve önemli bilgileri öğrenmelisiniz. Kısaca, hayat öğrencisi olmalısınız. Kariyer planınızla öğrenme fırsatlarını bütünleştirmenin birkaç yolu: • Ders alın: Bugünlerde sürekli eğitimin pek çok yolu var. Tarzınıza, ilginize, bütçenize ve programınıza uyan biri olmalı. Seçenekler arasında seminerler, çevrimiçi dersler, atölyeler, konferanslar, internet ve daha fazlası var. Yerel üniversiteler, örgütler ve sektör birliklerinden seçenekleri öğrenebilirsiniz. • Yeni bir dil öğrenin. İki yabancı dil bilen çalışanlar için olan talep hiç olmadığı kadar yüksek ve artarak devam edecek. Sınıf eğitimi, çevrimiçi eğitim, kitaplar, özel ders ve benzeri yollardan yeni bir dil öğrenebilirsiniz. Ücretsiz çevrimiçi dil eğitimi sunan pek çok web sitesi de var. • Neyin revaçta olduğunu bilin. İşyeri ve beceri eğilimlerini öğrenin. İş ilanlarını düzenli olarak okuyun. İşverenlerin aradıkları özelliklerde bir düzen arayın. (Örn: İyi iletişim becerileri, sunum deneyimi vb.) Becerileriniz işyerinin talep ettiklerine uymazsa, hızlanmanız için neler yapabileceğinizi öğrenmeyi planlayın. • Her şeyi okuyun: Dergi, ticaret bülteni, gazete, web sitesi, blog vb. okumak için zaman ayırın. Kariyerinize yardımcı olacak yeni ve ilgili bir bilgi öğrenme ihtimaliniz yüksek. Her zaman elinizde veya kolay ulaşılır bir yerde okuyacak malzeme bulundurun. Web buna yardımcı olabilir. Google Uyarılar bunun bir örneği. Bu özellik, takip ettiğiniz bilgi türüne göre size e-posta gönderir. Örneğin, mevcut işveren veya olası işvereninizle ilgili uyarılar almak isteyebilirsiniz. • Yeni kariyerleri keşfedin. Sevmediğiniz bir meslekteyseniz, iyi maaş almıyorsanız veya kariyer hedeflerinize uygun değilse, yeni beceriler kazanmak için geçici bir iş veya proje çalışmasına katılmak, başka türlü tanışma fırsatı bulamayacağınız profesyonellerle çalışmak, ne istediğinizi anlamaya çalışmak mantıklı olabilir. • Her yıl iki yeni beceri kazanın. Bunlar son performans değerlendirmenizde patronunuzun size önerdiği beceriler olabilir. Ya da revaçta olan güncel beceriler olabilir. Hatta, kişisel hobi geliştirmek için beceriler bile olabilir.